Spelvarianten

Spelvariant 1

  1. kies vier of vijf gerechten uit
  2. vermenigvuldig de ingrediënten vermeld op de gekozen receptkaarten én de bijpassende menukaart met het aantal deelnemers. Dat zijn de ingrediënten die nodig zijn.
  3. doe de voorbereidingen (boodschappen en tafeldekken)
  4. bepaal op de avond zelf welk recept als eerste gemaakt wordt. Verzamel hiervoor de ingrediënten. Dat kan het makkelijkst door één iemand gedaan worden. Maak allemaal dit gerecht. Beantwoord met elkaar de vraag die onder aan het receptkaartje staat.
  5. kies een nieuw menukaartje

Spelvariant 2 (bepalen receptvolgorde)

Als je niet weet in welke volgorde de gerechten te bereiden, dan kun je een stapeltje maken van de gekozen receptkaartjes, deze schudden en omgekeerd op tafel leggen. Iedere keer wordt er blind een kaartje gekozen.


Spelvariant 3 (procesbegeleiding)

Als je meer diepgang wilt hebben bij het Coach-Gourmetten, dan kan een procesbegeleider aangesteld worden. Deze draagt zorg voor de stroomlijning bij het kookproces en treedt op als coach en/of gespreksleider. De samenstelling van de groep en het doel van de bijeenkomst zal mede bepalend zijn voor de mate van oppervlakkigheid of diepgang.


Spelvariant 4 (recepten kiezen op basis van allergieën en diëten)

Op de receptkaartjes staat aangegeven of de recepten tarwe-, gluten-, (geraffineerde) suiker- noten- of koemelkvrij zijn. Voor deze informatie kunnen wij geen garanties afgeven, maar we hebben geprobeerd de regels strak te hanteren. Bij veel recepten zal het een kleine moeite zijn om deze geschikt te maken voor iemand met een allergie. Om een voorbeeld te noemen….Zodra bij de ingrediënten boter wordt genoemd, bevat dit koemelk. Vervang de boter door olie en het recept is, mits er geen andere koemelkhoudende ingrediënten op de lijst staan, koemelkvrij. Degene die het dieet of de allergie heeft, kan zelf meestal goed beoordelen wat wel en niet mag of kan.


Spelvariant 5 (vrijheid in het gebruik van ingrediënten en het toepassen van de bereidingswijze)

De genoemde ingrediënten en bereidingswijzen op de receptkaartjes zijn richtlijnen. Voel je vrij om te kiezen voor andere hoeveelheden, toevoegingen of de manier van klaarmaken.


Spelvariant 6 (alternatief voor gourmetten)

Ben je niet van het gourmetten? Je kunt de receptkaartjes van het Coach-Gourmet ook als kookboek gebruiken. Vermenigvuldig de genoemde hoeveelheden met het aantal eters en bereid de gerechten in de keuken op het fornuis of in de oven. Veel van de gerechten zijn ook geschikt om te maken op een tafel-wokset, grillplaat of skottel braai.

Heb je behoefte aan een goed gesprek aan tafel? Breng dan de coachvragen in tijdens de maaltijd….


Spelvariant 7 (de symboliek achter de ingrediënten)

Wil je nog meer diepgang in het coachproces tijdens het eten, dan is de volgende toepassing een aardige. Leg de gekozen receptkaarten met de rugzijde naar boven op tafel. Laat iedere tafelgenoot een kaart uitkiezen. Bekijk vervolgens de kaart en onderzoek wel ingrediënt jouw aandacht trekt. Associeer op de kracht (of zwakte) van dit ingrediënt. Wat is hiervan de betekenis voor jou in deze levensfase? Hoe kan dit ingrediënt je behulpzaam zijn.  Het boek “De Hoorn des Overvloeds” van Christianne Beerlandt kent veel symboliek met betrekking tot voedingsmiddelen.


Spelvariant 8 (de receptkaartjes voor kookles op school)

De receptkaartjes van het Coach-Gourmet zijn uitermate geschikt om te gebruiken bij kooklessen op school.


Spelvariant 9 (combineren met andere coachtools en coachtechnieken)

In de procesbegeleiding kan bij het beantwoorden van de vragen meer diepgang en transformatie aangebracht worden, door het inzetten van andere coachtools en coachtechnieken zoals bijvoorbeeld (voedings)opstellingen, het lezen van energie, het gebruiken maken van kaartdecks of kwaliteitenspelen.


Spelvariant 10 (kies het gerecht dat bij je past)

Laat een ieder die mee doet aan het Coach-Gourmet vooraf uit de 70 receptkaarten, het gerecht (of de vraag) kiezen dat voor het of haar het beste bij deze levensfase past. Zorg dat voor de gerecht de ingrediënten aanwezig zijn.  Tijdens het bereiden van het gerecht legt diegene uit waarom hij of zij voor dit gerecht gekozen heeft. Eventueel kan hier nog wat dieper op in gegaan worden.