Diner, Energieoefeningen, Glutenvrij, Koemelkvrij, Koolhydraat-arm, Notenvrij, Suikervrij, Tarwevrij, Veganistisch, Vegetarisch

Mexicaanse Tempeh

Soms is het tijd om je open te stellen voor nieuwe perspectieven of nieuwe wegen. Vaak gaat daar een heel proces aan vooraf. Als we dan een keer een “go” voelen dan wordt dat moment vaak gevold door de vraag: “maar hoe dan”? En in de meeste gevallen is het antwoord simpel; doe eens wat anders dan anders, ga eens links in plaats van rechts en laat je verrassen door wat je tegenkomt.

Eigenlijk ken ik tempeh alleen om te gebruiken in de Aziatische keuken. Door wat te googelen naar recepten met tempeh, kwam ik ook op Mexicaanse varianten. Ik moest even wennen aan het idee, maar kon me er genoeg bij voorstellen om het een keer uit te proberen. En daarmee is een hele nieuwe wereld voor me opgegaan. Ik vond deze Mexicaanse Tempeh echt heerlijk en zeker voor herhaling vatbaar.

Ingrediënten (2 personen)

 200 gram  tempeh
 5  champignons
 1  ui
 1 teentje  knoflook
 1 theelepel  sambal
 4 eetlepels  gepelde tomaten
 0,5 theelepel  knoflookpoeder
 0,5 theelepel  uienpoeder
 0,5 theelepel  komijn gemalen
 1 theelepel  tijmblad
 1 theelepel  oreganoblad
 0,5 theelepel  cayennepeper
 1 scheut  sojasaus
 peper
 zout
 plantaardige olie

Bereiding
Snijd de tempeh in hele kleine blokjes (hoe fijner hoe lekkerder). Marineer deze met een scheutje olie, sojasaus, sambal, komijn gemalen, oreganoblad, cayennepeper, tijmblad, peper en zout. Zet dit mengsel een paar uur in de koelkast. Fruit in plantaardige olie de ui en de knoflook, Voeg de gemarineerde tempeh toe en bak die lichtbruin. Voeg de gepelde tomaten en de fijn gesneden champignons toe en warm het geheel op. Evt. nog een kleine scheutje water of rode wijn erbij als het te droog is…

Serveer bijvoorbeeld met kikkererwtenwrap, kidneybeans, guacamole en spinazie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *